0150-301 11 | till@brapellets.nu

I fokus: Mats Forsberg

Mats Forsberg är ett välbekant ansikte för de flesta av våra kunder.

I december fyllde han 67 år och gick i välförtjänt pension, efter att ha kört ut pellets under tjugo år.

Mats började jobba hos Bra Pellets när branschen var i stark expansion. Träpellets användes visserligen för uppvärmning även under åttio- och nittiotalen, men det var vid millennieskiftet det verkligen tog fart och många installerade pelletsbrännare i sina villor. Bra Pellets var en av flera tidiga aktörer på marknaden och ägaren Patric Ericsson insåg snart att han själv inte hann köra ut alla beställningar och började leta efter en chaufför att anställa i företaget. Mats jobbade då med maskiner i skogsbranschen. Uppdragen fanns ofta uppåt i landet, långt hemifrån, med jour, skiftarbete och långa arbetsdagar. Det var ett jobb med tuffa villkor, men som också innebar spännande utvecklingsprojekt där Mats tekniska kunskap och gedigna intresse för motorer och maskiner kom till väl nytta. Deras vägar korsades i olika sammanhang på hemmaplan och Patric erbjöd Mats jobb.

När tillfället uppenbarade sig med ett tekniskt intressant jobb, bara ett stenkast hemifrån – och på dagtid dessutom – kände jag att det var läge att byta bana. Det fanns bara ett problem – jag hade inte körkort för tung lastbil”, berättar Mats.

Det var dock inte några större svårigheter för honom att ordna och efter något halvår kunde Mats börja sin anställning. Pelletsbranschen var i utveckling och olika metoder för kvalitativ och kostnadseffektiv leverans testades.

Patric och jag förfinade de blåsmetoder som utgick från hur foderpellets levereras. Träpellets kräver varsam hantering för att fungera väl i villabrännare”, förklarar han.

Från början körde de ut pelletsen på en bil med flak. Sedan skaffades krokbil och lastväxlaretunnor, vilket gjorde det möjligt att ta större volymer. Då levererade Bra Pellets 400 ton per år, idag handlar det om 3 500 ton.

Relationen med kunderna är viktig och för Mats har det handlat om att vara lyhörd.

För kunden är ju pelletsleveransen en av de stora årliga händelserna runt huset. Det är viktigt att lyssna på dem och höra hur det har fungerat.

Mats har sett många lösningar på hur villaägare lagrar och transporterar pelletsen från förråd till brännare. Pellets är ett levande material och vissa brännare är mer känsliga om det till exempel är smul i pelletsen.

Jag har fått vara både samtalspedagog och konsult. Erfarenheten har gjort att jag oftast kan se var ett problem ligger så att kunden vet vilken tillverkare eller expert de ska vända sig till när det gäller utrustningen”, berättar Mats.

Under tjugo år hinner det också hända en del dramatiska händelser. Mats minns att den första bilens kompressor drevs hydrauliskt. Vid ett tillfälle brast en slang och stora mängder olja strömmade ut över en gårdsplan som var täckt med vita stenar.

Det var inte en rolig situation. Men redan samma dag lyfte vi bort allt som var kontaminerat och fyllde på med nya vita stenar.

En annan gång hade Mats avtalat att komma tidigt till en kund. Vid sextiden på morgonen var han på plats och började blåsa pellets till förrådet. Men strax rusade en förskräckt man i en klassisk nattskjorta ut. Det var en nattgäst hos familjen som hade fått en sovplats i anslutning till pelletsförrådet.”De hade missat att stänga inspektionsluckan”, skrattar Mats. ”Det måste ha varit ett chockartat uppvaknande, med massor av virvlande damm, som att vakna i en katastrof!

Det geografiska området har sträckt sig över Sörmland, Östergötland, Närke, Västmanland och Uppland. Många gånger har väder och väglag snabbt slagit om och skiftat under arbetsdagen. Mats har alltid tagit det lugnt på vägen.

Vi har ingen tidspress. Det är en lugn arbetssituation och man lär sig vad som hinns med. Och inträffar något oförutsett så ringer vi och bokar om.

Att bli pensionär innebär inte att Mats rullar tummarna, han har alltid mycket på gång.

Jag är en föreningsmänniska och engagerad i bland annat skytte och motorsport. Ibland får jag också hoppa in på gamla jobbet, när någon är sjuk eller om det behövs köras extraturer kvällstid till exempel. Det är bra med ett mjukt insteg i pensionärslivet,” avslutar Mats.

Dela artikel

Mats har börjat smaka på det nya livet som pensionär